De laatste dagen: terug naar Kathmandu

18 december 2014 - Sauraha, Nepal

Spullen zijn weer gepakt en de bus staat klaar voor vertrek, we gaan terug naar Kathmandu...

De laatste dagen in Chitwan waren fantastisch. We hebben dinsdag een dijk aangelegd voor de baas van het hotel waar we overnachten. Hij kon niet geloven dat we zo snel klaar waren. Hard gewerkt in de hete zon, maar het was het waard. We hebben veel wild gezien, waaronder een beer die vlak voor ons de struiken inschoot. Tijdens het graven kwamen we een aantal overwinterende slangen tegen, waarvan we er helaas twee per ongeluk met de schop hebben doodgestoken. 's Avonds in het hotelpark kregen we van de eigenaar een cocktail als blijk van dankbaarheid. Hij is zeer tevreden over ons project.

De volgende dag gingen we de rivier opruimen. Er is door een overstroming veel plastic aangespoeld dus het was hard nodig. Maar het opvissen van plastic met een bamboestok is al lastig, laat staan als je dit in een kano moet doen. Maar het was zeker geen straf! In een kano door de jungle varen langs gigantische krokodillen en gavialen, wat wil je nog meer..? Uiteindelijk hebben we toch heel wat zakken afval uit het water kunnen vissen en is ons werk dus toch nuttig geweest.

De laatste dag in Chitwan heb ik de kanotocht gelaten voor wat het is en ben ik maar vast begonnen m'n spullen te pakken. In de tussentijd heb ik zitten balen dat het alweer bijna afgelopen is. Daar had ik tot 12:00 uur de tijd voor, want na de lunch was het tijd voor safari! Nog even de laatste middag door het park rijden met dat laatste beetje hoop om de "king of the jungle" te zien. Maar helaas opnieuw geen tijger gezien. Maar alles werd goed gemaakt toen ik samen met drie reisgenoten meeging met de hoteleigenaar, die ons het verhaal ging vertellen achter de dijken die hij heeft aangelegd in het park. Bij de waterpoel waar we stopten stonden twee neushoorns te eten. Twee neushoorns tegelijk op een afstand van nog geen vijftig meter, geweldig! We hebben eigenlijk ook zoveel gezien de afgelopen twee weken dat ik niet moet zeiken over een tijger die ik niet gezien heb. Krokodillen, gavialen, slangen, apen, belachelijk veel neushoorns en zelfs een wilde olifant in de achtertuin. Dus ik kan met een voldaan gevoel naar huis, ook al wil ik nog lang niet weg;)

Nu nog genieten van de laatste dagen in Kathmandu, daarna een hele lange reis terug...